Nieuwsbrief September 2024
Online leden-meeting zeer waardevol
We kunnen terugkijken op een zeer waardevol uur. Een meeting waarin leden en het bestuur elkaar echt ontmoeten. Waarin zichtbaar werd dat het nodig is om elkaar vast te pakken en verbinding te zoeken. Het is de uitdaging taken klein te houden zodat de actieve groep groeit. Meer betrokken doula’s betekent meer en snellere slagkracht.
Hieronder volgt de update die wij jullie graag geven naar aanleiding van de leden meeting
Vastgestelde Regio’s
De namen achter de volgende genoemde regio’s betekent dat deze personen te benaderen zijn als contactpersoon. Verder staat het de groep vrij om op een eigen manier invulling te geven aan het organiseren van regiomeetings. Om punten te ontvangen voor een meeting met collega’s, is registratie van de meeting (een verslag) en registratie van de aanwezigen wel van belang.
1. Regio Brabant – Monique Ophorst
2. Regio Gelderland – Anne Salet
3. Regio Noord/Oost – Olga ter Hart
4. Regio Utrecht – Maaike Rijnsburger
5. Regio Zuid-Holland – samen, contactpersoon nog niet gespecificeerd
6. Regio (kop van) Noord-Holland: Annemieke Verbeek en Linda Tolk
7. Regio Limburg: Pauline Kruiniger heeft de intentie dit op te pakken
8. Veluwezoom Flevoland: Petra vermast heeft de intentie dit op te pakken
Zeeland is niet gedekt maar komt ook nog niet naar voren als actieve regio. Diana gaat dit uitzoeken. Voorlopig gaan we ervan uit dat hier geen regionale activiteiten plaatsvinden of dat doula’s aanschuiven bij de dichtstbijzijnde regiogroep.
Voordeel van het vormen van een regio: je mag aanspraak maken op budget dat vanuit de NBvD is gereserveerd om meetings financieel te ondersteunen. Per regio is dit in 2024 100 euro.
Vacatures
Erkenning en Accreditatie
De accreditatie & erkenningscommissie zoekt versterking! Steeds meer aanbieders van bij- en samenscholingen vragen accreditatie aan bij de NBvD – super fijn dat ze ons weten te vinden. Omdat we de tijd tussen aanvraag en toekennen van punten zo kort mogelijk willen houden (voor jou als lid ook fijn om te weten waar je punten kunt halen!), zoeken we iemand die de mailbox wekelijks bij wil houden. In totaal kost dit zo’n 2 uur per maand.
Veel van dit proces is gestandaardiseerd, het gaat om checken of aanvragers het juiste formulier ingevuld hebben, of de bij- of nascholing voldoet aan de kwaliteitseisen die de NBvD er aan stelt en het mailen van de aanvrager over het wel/niet toekennen van de accreditatie. De geaccrediteerde cursussen zet je in een excel om het overzicht te houden.
We zouden al enorm geholpen zijn als iemand deze taak tijdelijk (tot circa februari 2025) wil overnemen, zodat de andere leden van de commissie zich helemaal kunnen richten op de visitaties van de opleidingen.
-> Meld je aan bij Annemieke of Aafke om de Commissie Erkenning & Accreditatie te ondersteunen.
Vraag vanuit leden: waarom worden de opleidingen gevisiteerd? De visitatie van opleidingen is statutair vastgelegd op eens per 3 jaar, maar dit is nog niet eerder gebeurd. Visiteren is nodig om de kwaliteit van de opleidingen te waarborgen. Met het erkennen en visiteren van opleidingen houdt de NBvD toezicht op een gelijke behandeling van elke Doula in de voorwaarden om lid te worden van de vereniging.
Ledenadministratie
Bij de ledenadministratie is heel veel werk verzet de afgelopen tijd om alle facturatie in orde te maken, herinneringen te sturen en uitschrijvingen rond te maken van stille leden. Het ontbreken van een tweede kracht was een groot gemis wat onder andere resulteerde in langere wachttijden bij mails en aanmeldingen. Tijdens de meeting hebben twee leden aangegeven te willen verkennen wat zij kunnen betekenen voor de ledenadministratie. Judith en Nash gaan in overleg met Linda waar en hoe zij bij kunnen dragen aan een goede workflow bij de ledenadministratie. Een vaste tweede kracht met wie de ledenadministratie gedeeld kan worden zal fijn zijn.
-> Meld je aan bij Linda om de ledenadministratie te ondersteunen.
Meer hulp
Sophie en Rianne geven aan bij te willen dragen aan de uitvoer van taken die meer inhoudelijk of op verbindend vlak plaatsvinden. Diana en Aafke nemen contact met ze op om dit verder uit te werken!
Website
De website krijgt als focus dat deze voor de doula is. Tijdens de heidag van het bestuur kwam duidelijk naar voren dat we ons mogen gaan profileren als professie, als vak! Doula’s moeten zich makkelijk aan kunnen melden en de benodigde basisinformatie kunnen vinden. Er zal onderscheid gemaakt worden in basisinformatie voor alle doula’s en informatie achter een inlog in de vorm van een kennisbank. Deze kennisbank wordt later toegevoegd aan de site zodat we vlot een draaiende basis hebben. De ‘vind een doula’-kaart komt met deze reden te vervallen op onze eigen site. Wel zal er concrete samenwerking komen met andere partners die wel deze optie bieden.
Vraag vanuit leden: krijgen de verschillende profielen ook aandacht op de site?
Deze vraag zal in het proces mee worden genomen of deze specifiek een plekje krijgen. Het beroepsprofiel met aanvulling van de verschillende soorten doula’s zal een belangrijk document worden dat voor iedereen goed vindbaar moet zijn en waar naar verwezen kan worden.
Financieel
Op dit moment zien we een positief resultaat van het werk dat wordt verzet. De vereniging is financieel gezond en de financiën verlopen volgens begroting. Aan sommige posten is/wordt iets minder uitgegeven, aan andere iets meer, maar onderaan de streep zijn de inkomsten en uitgaven volgens begroting. Er kan langzaamaan weer meer geïnvesteerd worden in het aanbieden van faciliteiten. Hier gaat het bijvoorbeeld over budget van de regio’s en het vergoeden van vrijwilligers. Met deze reden is er gestart met het uitkeren van de vrijwilligersvergoeding voor de structurele inzet van bestuursleden. De offerte voor de website bleef binnen de begroting, de kosten voor copywriting moeten echter nog worden gemaakt.
Geschillencommissie en klachtenfunctionaris
Om geschillen tussen doula’s en cliënten het hoofd te kunnen bieden, gaan wij in navolging van de wet WKKGZ een samenwerking aan met De Zorgprofessional. De Zorgprofessional zit in de geboortezorg en ze zijn op deze manier op de hoogte van onze beroepsgroep. Tevens is het voor een doula verplicht aangesloten te zijn bij een geschilleninstantie om cliënten toegang te geven tot een klachtenfunctionaris en geschillencommissie. Vanuit de leden komt de vraag of dit lidmaatschap niet inbegrepen is in het lid zijn. Dit is niet het geval. Wel treedt het bestuur op als klachtencommissie. Zij komen in beeld als een klacht niet door beide partijen zelf kan worden opgelost. Een klachtencommissie is met de nieuwe wetgeving niet meer afdoende. Mocht er een geschil ontstaan tussen een doula en een andere geboortezorgprofessional dan kan een doula zich hier zelf voor verzekeren via de rechtsbijstand.
Om een lidmaatschap bij De Zorgprofessional binnen het lidmaatschap te laten vallen, is er een beslissing van de ALV nodig. Het Bestuur heeft niet het mandaat een grote financiële verplichting aan te
gaan die mogelijk schulden tot gevolg zou kunnen hebben. 2025 wordt een pilotjaar en tijdens dit jaar zullen dergelijke beslissingen genomen gaan worden. Het instromen en gebruik maken van stapelkorting zal in een losse berichtgeving nader uitgelegd worden, evenals hoe jij je hiervoor aan kunt melden.
Wat er verder nog ter tafel kwam
Er zijn een aantal leden die aangeven met kleine klussen te kunnen helpen. Zo wil Laurina wel meelezer zijn voor de teksten van de nieuwe website.
Qua foto’s voor de website biedt Sophie aan deze te willen leveren. Ook Marijn is geboortefotografe (en een aantal andere leden die nu niet aanwezig waren). In ieder geval is het met dit aanbod niet nodig om met stockfoto’s te werken. Actie van het bestuur is om de kleurstelling van de website door te geven.
Tot slot
Een samenkomst zoals vandaag smaakt naar meer. We willen graag drie à vier keer per jaar een online get together moment organiseren!